Kampua Talk: UUM - First Prepaid Bus Service System

Kampua Talk

Sunday, January 28, 2007

UUM - First Prepaid Bus Service System

"Universiti Utara Malaysia (UUM) has decided to abolish the fixed Bus Service Fee of RM42 per semester which was paid by all students. A new bus system will be introduced starting the new term early next year. This system is known as the Prepaid System..." (FULL VERSION)
Yeah, right. I heard that the actualy fee is RM75 per semester for the bus service. Now, where has the remaining RM33 gone? Maybe RM33 is a small amount, but UUM has more than 20, 000 students (I don't know about the exact figure, correct me if I am wrong). Get what I mean?
Well, the feedback? This is what I got (I couldn't find the link so I just put the whole thing here, bear with me ya!):
"23 JANUARI 2007
MAKLUMBALAS PELAJAR MENGENAI BAS
PRUUM ONLINE: RATA-RATA pelajar yang ditemui menyatakan rasa gembira dengan perkhidmatan bas kitaran kampus yang diswastakan.
Jika sebelum ini mereka seolah-olah wajib menggunakannya kerana sudah membayarnya, tetapi kini mereka mempunyai pilihan.
"Dulu, saya terpaksa untuk menaiki bas kerana bayaran telah dibuat mengikut semester dan dipotong terus daripada pinjaman yang diterima."
“Naik atau tidak, bas yang disediakan saya tetap perlu membayarnya. Mulai semester ini, saya boleh memilih kalau nak guna atau tidak,” kata pelajar Perakaunan semester tiga yang tinggal di Kolej Yayasan Al-Bukhary.
Seorang lagi pelajar dari Kolej Muamalat menyatakan terdapat ramai siswi dan siswa UUM kini mendapat teman dengan begitu mudah dan cepat kerana berpeluang untuk berjalan beriringan hampir setiap pagi.
“Saya mengenali teman saya yang dari YAB ketika saya dan dia sama-sama pulang dari kelas jam 5 petang. Dia dulu yang menegur saya."
“Sekarang ini, kami akan berjalan bersama-sama ke kuliah. Saya akan menunggu setiap pagi jam 7.10 minit kerana dia selalu bangun lewat untuk ke fakulti,” katanya.
Seorang pelajar dari Fakulti Pengajian Antarabangsa pula berpendapat, tambang 40 sen sekali menggunakannya menyebabkan ramai pelajar mula berjalan kaki dari kolej kediaman.
”Yang baiknya peluang berjalan kaki itu membolehkan kami berbual-bual lebih panjang. Sebelum ini, kehidupan macam kaku sahaja kerana di atas bas, tidak sempat untuk berbual-bual."
”Banyak juga rakan-rakan saya memilih untuk ke perpustakaan untuk lepak atau mengulangkaji pelajaran, sementara menunggu kelas pada petang itu,” katanya.
Seorang pelajar Bukit Kachi 1 berkata, kolej kediaman kini agak tenang waktu tengahari berbanding dengan semester lalu.
“Sebelum ini, saya selesa dan lebih senang pulang ke bilik di kolej kediaman tetapi kini saya cenderung memilih untuk berada di perpustakaan sahaja."
"Dengan memilih untuk berada di perpustakaan saya berpeluang mengulangkaji pelajaran dengan tenang. Selesai sahaja kelas saya terus bertapak ke perpustakaan dan mengulangkaji semula apa yang baru dipelajari tadi."
“Kalau dulu, habis sahaja kelas dan jika terdapat ‘gap’ bagi kelas seterusnya kami berebut-rebut mendapatkan bas untuk pulang ke kolej."
“Ketika berada di kolej tahu-tahu ajelah, lebih teruja untuk tidur sahaja daripada mengulangkaji pelajaran,” ujarnya.
Seorang pelajar baru pula berpendapat, beliau tidak menghadapi sebarang masalah berkaitan sistem perkhidmatan bas sekarang.
“Semuanya baik sahaja dan saya tidak nampak sebarang kesulitan serta kekangan yang terpaksa dihadapi,” katanya.
DARIPADA:
PEJABAT PERHUBUNGAN AWAM
UNIVERSITI UTARA MALAYSIA
TEL : 04-928 3006/3007/3013/3014
FAKS : 04-928 3016
Of course, they only published what they think is rightful to be published, the media. By getting feedbacks from only those few students does not mean that the rest of the population here agree with what they are saying. I mean, out of 10 students I've met, 10 of them have something critical to say about the current bus service.
I mean, you see, before the prepaid service, we used to fight (berebut, like what a student commented above) to get onto the bus. And the buses are always so packed that the sardines in the can could actually find a lot of space available.
In the current prepaid system, we pay 40 cents for a trip to our desired destination. We expect a better service like a place to sit in the bus instead of standing the whole journey, regular picking and dropping off students, etc. But, NO! We are still packed to shame the sardines in the can, the number of students standing exceeds the number of those sitting, no bus available when there are a lot of students waiting at the bus stop, etc. Thus, a lot of us are late for classes.
"Why don't you go out early to catch the bus?"
It is still the same. There are only 3 buses to transport students from 3 residential colleges (that's my residential college area) and do you think they are enough? Even if we fight our way to get onto the bus, there are still a lot of students left, unable to get onto the bus.
Is this what we learn in university? The "survival of the fittest"?
(ie. the strongest get to fight his/her way onto the bus...)

Labels: